Historiek

 

Harry Ferguson

 MASSEY FERGUSON

 

De grondlegger van het Ferguson- concern was Harry Ferguson, een boerenzoon uit het Noord-Ierse Growell. Een belangrijk deel van zijn jeugdjaren werd in beslag genomen door het meehelpen op het ouderlijk bedrijf. Vermoedelijk heeft de afkeer van het zware handwerk in die dagen hem geprikkeld tot zijn latere successen op het gebied van de landbouwmechanisatie. Op zeer jeugdige leeftijd verliet hij daarom ook zijn ouderlijk huis en vond werk bij zijn oudste broer Joe, die een garagebedrijf in Belfast was begonnen. Vanwege de vindingrijkheid van de jonge Ferguson op het gebied van reparaties werd de samenwerking een groot succes. Het bedrijfje kreeg tevens bekendheid door de successen van Harry Ferguson als motorcoureur. Reeds op 19-jarige leeftijd bezat hij een zelfgebouwde racemotor, waarmee hij vele overwinningen behaalde. Ook had Harry Ferguson grote belangstelling voor de luchtvaart. In 1909 vloog hij zijn eerste 100 meter in een zelfgebouwd vliegtuigje en was daarmee de eerste vliegende Ier. Na zijn huwelijk in 1913 stopte hij met vliegen, maar de racerij is hij trouw gebleven, ook nadat hij zich in 1954 uit het Massey-Harris-Ferguson bedrijf terugtrok.

 

Toen aan het eind van de oorlog 1914/18 de voedselvoorziening problematisch werd, kreeg Ferguson de opdracht van het Ierse ministerie van landbouw om het gebruik van trekkers in dat land te stimuleren, zodat er grotere oppervlaktes bewerkt konden worden. Ferguson was van mening dat het gebruik van trekkers zo moeizaam op gang kwam omdat er geen geschikte werktuigen voor waren. Paardenploegen werden voorzien van meer scharen en een zwaarder frame en zaaimachines werden twee keer zo breed gemaakt, maar ze waren bijvoorbeeld niet vanaf de trekker te bedienen. Bovendien vroegen deze verzwaarde machines om een zware trekker om wielslip tegen te gaan. Ferguson zocht een oplossing in de combinatie van een relatief lichte trekker, waar een werktuig aan vast gebouwd kon worden.
Hij ontwikkelde het revolutionaire hydraulische ploegdiepteregelingssysteem waarmee Ferguson wereldwijd bekend werd. Deze methode van gewichtsoverdracht bij gedragen werktuigen word nog steeds toegepast op moderne landbouwtrekkers en zorgde destijds voor een revolutie in de landbouwmechanisatie

 

 

 

 

In 1953 fuseerde Harry Ferguson Inc. met het Canadese Massey Harris om Massey Harris Ferguson Ltd. te vormen -in de volksmond Massey Ferguson genoemd. Tot 1953 bouwde Ferguson 339.420 tractoren onder eigen merknaam. Harry Ferguson had weinig inbreng bij Massey-Ferguson, maar zette zijn experimentele werk voort via de dochteronderneming Harry Ferguson Research.

 

 

 

 

Na de overname door Massey-Harris werden voor de Ferguson modellen driecilinder Perkins dieselmotoren gebruikt. Perkins werd in 1959 overgenomen door Massey-Ferguson. De productie van Massey Ferguson tractoren bleef plaatsvinden in de Standard fabriek, die in 1959 werd overgenomen door Massey. Voor bepaalde markten werd de merknaam Ferguson echter aangehouden.Harry Ferguson bleef voorstander van kleine, lichte en goedkope tractoren, maar na zijn dood in 1960 kregen de tractoren van Massey-Ferguson steeds meer vermogen.

 

In 1960 deed de drukgestuurde MultipuIl-werktuigkoppeling zijn intrede. Evenals bij andere merken werden in 1970 veiligheidscabines gestandaardiseerd en aan het begin van de jaren zeventig zagen we de introductie van oliegekoelde remmen, zesversnellingsbakken en vierwielaangedreven modellen met wielen van gelijke grootte. Voor de eerste keer beschikte Massey- Ferguson over een modellenreeks voor alle doelgroepen. De modellenreeks werd successievelijk uitgebreid tot de onderneming in 1995 werd overgenomen door AGCO.